TV Sakit




Sepanjang berpantang adalah masa untuk berehat untuk membaiki sistem dalaman dan luaran badan yang sakit di sana dan sini. Itulah pengalaman seorang ibu, mana-mana ibu hatta ibu kita sendiri. 


Kalau kita ada seramai 8 orang adik-beradik, bermakna sebanyak 8 kali itulah ibu kita melalui tempoh rencah alami tubuh ini...Walaupun sakit, namun ibu kita tetap sabar melayan karenah si abang dan si kakak baby....lebih malang andai bila si anak dah besar panjang, sudah boleh "berakal" sendiri....menjadi tuan kepada si ibu dan ayahnya....Na'uzubillahi min zalik..

Masa yang terluang, bercuti di rumah mak, saya gunakan untuk memanfaatkan internet di rumah ..di samping menonton televisyen. Motto TV3 menggunakan "Inspirasi Hidupku'', saya rasakan amat menjengkelkan saya selaku penonton. Memang saya amat jarang menonton TV kerana di rumah tidak memiliki TV, memang sengaja hidup begitu...banyak juga bisikan yang memujuk agar meletakkan kotak menyala dengan saratan cerita dan berita sama ada isinya itu berguna atau tidak di rumah kami....namun..bila kami (Umi dan Abi) muhasabah semula, akhirnya...."Tak payah lah!!"

Cerita yang disajikan kebanyakannya tidak langsung membantu sahsiah diri...cerita hantu, cerita remaja yang tidak langsung menunjukkan teladan yang baik...malah seolah-olah membenarkan perilaku, bercouple, berpegangan tangan sesama ajnabi, berfesyen melampau yang membuka aurat, muzik terkinja-kinja yang lagaknya macam monyet....(geram sangat)....semua itu  merosakkan mata dan minda segar anak-anak kecil....



Tidak banyak cerita yang sepenuhnya Islamik...contohnya Cerita Indon Aqso dan Madina yang tidak konsisten menutup aurat dan masih lagi tidak menjaga batasan sebagai ajnabi. Cerita-cerita sebegini yang sangat panjang episodnya dan jalan ceritanya berbelit-belit agar kita menjadi leka untuk melunaskan tanggungjawab kita sebagai hamba Allah, isteri, suami dan anak. Ustaz Zahazan pernah berpesan tinggalkanlah menonton cerita-cerita yang mengarut contoh macam bawang putih bawang merah sehingga menyentuh dan mengetuk soal akidah, terutamanya bagi suri rumah yang kebanyakan masanya berada di rumah.

Bayangkan!!! Nak mengulas isu ubi (ubi kayu, keledek, kentang dan keladi) pun panggil artis..seperti yang dipaparkan oleh Wanita Hari Ini....first impression kita pun kita boleh nilai sendiri, bukan? Artis yang dipanggil artis dangdut dan artis yang rambut cacak-cacak....Seolah-olah media sekarang ini tidak akan laku seandainya tidak menonjolkan artis....



Kempen yang dianjurkan oleh FOMCA untuk tidak menonton TV selama seminggu mendapat respon yang amat pelbagai. Tujuan kempen ini diadakan adalah untuk merapatkan lagi hubungan antara ibu bapa dan anak-anak terutamanya bagi kedua ibu bapa yang bekerja. Bagi saya, saya amat menyokong kempen ini, selain membanyakkan masa bersama anak-anak dan keluarga, kita secara automatik menyaring bahan yang ditonton oleh anak-anak...

Doakan kami semoga kami boleh bertahan dengan perjuangan ini...ada satu cerita yang saya kira harus saya berkongsi iaitu seorang pensyarah Matrikulasi RPKJ, Universiti Malaya, yang kini tinggal di Putrajaya. Beliau memang tidak pernah membeli TV untuk menjadi antara barangan keperluannya di rumahnya, hatta di biliknya. Walaupun beliau mempunyai sebilangan anak-anak yang meningkat membesar....beliau mampu mendidik dan memberi bimbingan yang terbaik untuk anak-anaknya...Tahniah Dr.....

Mungkin bila Menteri Penerangan telah bertukar fikrah, agaknya waktu itu...baru selesa mata dan hati ini menonton pengisian yang disajikan di televisyen....sama-sama doakan agar medan dakwah yang berkesan ini menjadi kenyataan!!!!

"Television viewing will not make your baby smarter, according to a longitudinal study of 872 children at a multi-site group in Massachusetts as reported by Pediatrics March 2009.  This isn't a shocking discovery.  The American Pediatrics Association has researched the effect of TV watching for decades.  Consider correlations between TV and attention disorders or on sleep problems.  The Campaign for a Commercial-Free Childhood filed a complaint with FTC to restrict misleading advertising for "educational videos" back in 2006.  This new research does, however add to a growing body of recommendations for hands-on, heart-in experiences for early learners.

 

The conclusion of the Massachusetts study is:

 

"Television viewing in infancy does not seem to be associated with language or visual motor skills at 3 years of age."

Karen Deerwester

Parenting Examiner

Karen is an educator, coach and author whose lifelong mission is to understand and celebrate “life with kids.” Karen consults for early childhood programs and continues to teach in Mommy & Me where she’s always learning more about parenting in a changing world. 

Comments

Popular posts from this blog

Catatan Ketiga Abi dan Ummi

Aliyah Husna, 3 tahun...

AURA FCA TO BE