pohonhijau.com

Ukhuwwah Fillah, Mahabbah Lillah

generasi Dynamic @ 2009



Amanah buat kami warga gD!!

Semua ahli di meja empat segi ini adalah ibu-ibu kepada generasi Dyanamic @ 2009!! Tidak pernah merancang, namun semuanya kuasa Yang Maha Esa!! Alhamdulillah..

Special moment!


******************************
JANUARI

1. Luqmanul Hakim Bin Nor Najman (Rohana Mohd Nawi)
5 Januari 2009

2. Aisyah Farhani Binti Muhammad Rizal
21 Januari 2009

3. Aish Aslam Bin Samhudi (Nor Fadzlina Abdullah)
29 Januari 2009
3.25 kg

******************************

MAC
Nur Tasneem Munazzah Binti Muhammad Tasmim (Nor Adila Rahmad)
7 Mac 2009
3.70 kg

******************************

APRIL
Aisyah Salwa Binti Ahmad Safwan
14 April 2009
3.02 kg

******************************

MEI
1. Muhammad Irfan Hafizi Bin Mohd Hilmi
2 Mei 2009

2. Putri Nurul Munirah Binti Mohd Hafeez
19 Mei 2009
3.23 kg

******************************

JUN
Muhammad Azam Bin Muhammad Izwan
10 Jun 2009

******************************

JULAI
1. Afrah Binti Ahmad Redzuan (Rahimah Ramian)
2 Julai 2009
2.67 kg

_______________________________

2. Syaza Irdina Binti Mohd Saiful (Siti Zaharah Kasim)
16 Julai 2009
3.73 kg


******************************

SEPTEMBER
1. Nur Aliah Adreana Binti Hamza (Nor Aishah Abdul Rahman)
17 September 2009
2.5 kg

2. Ahmad Hakim Adli Bin Mahisan Aswadi
26 September 2009
3.15 kg

******************************

OKTOBER
1. Nur Husna Nabihah Binti Ahmad Aizzuddin
7 Oktober 2009
3.00 kg

2. Nasih 'Ulwan Bin Muhammad Hisommuddin
11 Oktober 2009
3.50 kg


3. 'Ammar Shafi Bin Shahrul Zaman (Siti Norbayah Sayuti)
15 Oktober 2009
2.96 kg

******************************

NOVEMBER

Muhammad Adam Iqbal Bin Zurkarnaini (Noorulhuda Senawi)
10 November 2009
2.10 kg

******************************

DISEMBER

Afif Husaini Bin Mohd Hafiszi
4 Disember 2009
3.00 kg


p/s: Masih belum complete, sebarang maklumat tambahan email kan ke pohonhijau. Sekian.
Terima kasih buat sahabat yang banyak membantu, esp Hajah Kak Wan Siti Fatimah!

Menyuburi Ukhuwwah

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah Yang Maha Memberi, lagi Maha Penyayang. Kesyukuran hanya dilimpahkan kepadaNya atas limpahan rahmat dan nikmat yang sangat banyak. Alhamdulillah.



Sabtu, 19 Dis 2009

Ruang masa yang ada dimanfaatkan sebaiknya. Jam 10.00 pagi kami memulakan perjalanan menuju ke Subang Jaya. Alhamdulillah atas dipermudahkan urusan yang dihajati di sebuah seakan gudang yang dipenuhi rahmat insyaAllah, lantaran sikap dan toleransi yang tidak berbelah bahagi yang diberikan. Kami sangat berpuas hati yang ditunjukkan oleh CEO yang sikapnya merumput, Tahniah buat Kak Latifah..and your dedicated team members!!

Jam 1.00 tengah hari kami meninggalkan Subang untuk menuju ke Puchong. Menghadiri kenduri sahabat Abi yang juga adik bongsu Kak Pidah. Alhamdulillah, semoga Allah merahmati pasangan pengantin walaupun dalam keadaan ibu Kak Rafidah yang sedang diuji, sakit. Semoga Allah melindungi sang Ibu yang sangat banyak berjasa, semoga Allah memberikan kesembuhan, kesabaran dan ketenangan atas ujian Allah.

Ustaz Izwan yang 'mantain' berisi, sempat lagi menitipkan nasihat, "Yuzi, nanti pesan kat Safwan, lepas ni slow-slow sikit...."..Haha, apa yang nak kena slow? Hmmmm...bawa kereta kut...;), yelah, lepas ni nak jalan jauh, kan....insyaAllah...

Kami meneruskan perjalanan ke Melaka. Solat jamak di RR Seremban, tersangat la ramainya orang..Perjalanan diteruskan menuju ke Tampin, untuk bermalam di rumah Wan.

20 Dis 2009, Ahad

Jam 10.30 kami bertolak dari rumah Wan, menuju ke rumah Us Jije n Kak Jannah. Sampai-sampai sahaja, depa jamu makan ais krim, makan tengah hari, sup tulang, sangat menyelerakan. Ditambah lagi pula dengan manisan bubur jagung...MasyaAllah, what a very warmest welcome!! Thank you so much, God bless all of you!! Semakin membesar hero-hero mereka, Faruqi, Nasra dan Yahya. Allah merahmati kalian hingga ke syurga!! InsyaAllah.



Jam 3.00 petang, kami singgah ke rumah ibu Kak Sahreah. Masih tidak berkesempan untuk bersua dan singgah seminit dua di kediaman Kak Sahreah. Maafkan kami atas keterbatasan waktu yang ada.

Perjalanan memenuhi misi dan hajat masih diteruskan. Kami melalui jalan dalam untuk menuju ke Tanjung Sepat, Sepang. Melalui Masjid Tanah, Alor Gajah, Port Dicson, Lukut, Bagan Pinang, Sungai Pelek. Alhamdulillah Abi tak mengantuk, malah saya yang tersengguk-sengguk. Mungkin ini balasan Allah kerana melabelkan Abi yang sangat biasa mengantuk dan tersengguk terutama ketika di dalam perjalanan dalam kenderaan.

Sekitar 5.30 petang kami sampai ke Kampung Tembok, meraikan kenduri anak sepupu ayah. Ayah tidak dapat menghadiri kenduri, lalu mewakilkan kami. Begitulah hajatnya. Ketika kami sampai, tuan rumah dan tenteranya sedang mengemas rumah. Terasa bersalah juga kami dibuatnya. Namun, sikap mereka yang sangat memuliakan tetamu, menghargai tetamu Paman Rahim dan Paman Bani yang sangat lembut tutur bicaranya, melenyapkan rasa bersalah kami.
Kami dijamu seadanya, tidak cukup dengan itu, semasa hendak pulang pula kami dibekalkan dengan macam-macam buah tangan!!! Sudah menjadi adat orang Jawa mungkin, begitu...

Kami tidak terus pulang ke rumah, tetapi menyinggah lagi di rumah ibu saudaraku di Tanjung Sepat, tidak jauh dari Kampung Tembok. Kami berehat, menumpang solat dan mandi kanak-kanak yang keletihan dua hari dalam perjalanan. Cik Nah adik bongsu mak saya. Ternyata Aliyah, Muaz dan Aisyah sangat gembira bermain dengan mak cik dan pak cik mereka (anak-anak Cik Nah) yang masih kecik itu...Pak Cik Aiman (Darjah 3) yang baru 2 minggu bersunat, masih lagi mengenakan kain pelikat, seronok melayan anak-anak buahnya. Mak Cik Ain (Darjah 4) dan Mak Cik Anis (6 tahun) sangat gembira bermain dengan Aliyah dan Aisyah!! Muaz bermain dengan Pak Cik Azizi (3 tahun)....Pastinya mereka merindui saat-saat sebegini selepas daripada ini....


Kami bertolak pulang sekitar jam 9 malam. Kasihan Abi, memandu dengan mata yang mengantuk. Beberapa kali juga percubaan untuk berhenti dan tidur sekejap di tepi jalan, namun perjalanan tetap diteruskan kerana tiada tempat yang sesuai. Kawasan Dengkil itu sangat sunyi dan gelap. Umi memang dah tertidur. Maafkan Umi, bukan kerana tidak mahu memahami, tetapi tindakan luar kawal.....mengantuk di tahap yang tidak dapat dikawal....(mungkin kerana malam tadi, Aisyah kerap terjaga)....Alhamdulillah, kami sampai di rumah jam 11.45 malam. Syukur Ya Allah atas perlindunganMu.....Sesungguhnya perjalanan kami seawalnya kami telah niatkan untukMu, untuk tuntutan silaturrahim, hanya kerana kami menginginkan redha dan kasihMu, Ya Allah.



Rupanya dalam masa dua hari ini, kami telah singgah menautkan ukhuwwah sebanyak 7 buah rumah. Alhamdulillah.....betapa nikmatnya ukhuwwah fillah itu sahabat!!!

Mehnah dan Tribulasi

Kehidupan masa dan zaman ini sangat mudah berhadapan dengan hamparan dan hidangan fitnah akhir zaman, cubaan dan cabaran dari manusia yang menjadi musuh sama ada secara terang mahupun secara muslihat terhadap hambaNya yang mengaku beriman kepada Allah. Anda sebagai seorang ayah, seorang ibu, mahu pun sebagai seorang anak, seorang kakak, abang atau adik, seorang sahabat kepada seseorang yang lain, sebagai seorang pekerja dan majikan, sebagai mad'u dan da'ie, sebagai jiran, sebagai guru, sebagai murid hatta sebagai suami mahu pun isteri. Masing-masing mempunyai cabaran yang tersendiri untuk mengasah tahap kematangan iman dan akal, bagaimana untuk menyaring, mengadaptasi, melawan, bertoleransi dengan segala mehnah yang mendatang.

Cabaran Mendidik Anak

Ibu mana yang tidak mahu mendidik anak-anaknya dengan buah tangan dan buah fikirnya sendiri. Dunia hari ini dipenuhi dengan manusia yang sangat sibuk. Dunia kini bersifat globalisasi, persaingan antara spesies yang bernama manusia semakin tampak rancak dan hebat semata-mata untuk memenuhi tuntutan hutang rumah, kereta, pinjaman peribadi di samping mengembangkan karier dan potensi diri. Ibu atau isteri untuk tidak bekerja, tuntutan kehidupan melebihi hasil mahsul pencarian. Nak tak nak, sesuatu mesti dikorbankan, tetapi dengan cara yang sangat seimbang, dengan cara yang sangat bijak, supaya pengorbanan itu berbaloi.



Cabaran Membina Aqidah

Sesekali, apabila mempunyai masa terluang, bersantai dengan keluarga, televisyen sebagai kotak menyala yang sangat berpengaruh, ditonton untuk melepaskan lelah yang ada. Namun, niat untuk melepaskan lelah itu kadangkala tidak berhasil dengan hanya menonton santapan yang tidak langsung memberikan faedah yang membina dari segi akal dan minda. Cerita-cerita dongeng yang secara terang-terangan menyentuh aqidah sangat berleluasa. Sangat takut untuk menjamu mata dan minda dengan cerita-cerita sebegitu terutamanya kepada anak-anak, mahupun muda remaja tanpa bantuan penerangan dan penjelasan yang benar daripada orang dewasa (orang yang lebih tahu). Bayangkanlah, nak minta bantuan apabila menghadapi kesusahan, pergi jumpa buaya emas, berjumpa dengan dukun dan pari-pari.


Cerita mengagungkan cinta antara seorang pria dan dara yang kononnya sedang bercinta, mempertahankan cinta yang kononnya suci itu adalah lebih besar dan lebih utama daripada mengorbankan hak dirinya kepada Allah. Hak dirinya untuk menutup aurat, untuk menjaga batasan dirinya dengan ajnabi dengannya, hak dirinya dengan ibu ayahnya....semua itu dikorbankan dengan terlalu mudah demi CINTA yang kononnya halal lagi suci itu.




Semalam semasa dalam perjalanan pulang dari perpustakaan awam, saya terjumpa satu surat yang di hadapannya tertulis, kepada Yusri dan di sudut yang lain, tertulis daripada Aina. Surat itu mungkin tercicir di tengah jalan. Saya pun mengambil dan membuka sampul surat berkenaan. Masih berisi. Saya pun lalu membuka dan membacanya. Dengan bahasa yang tunggang terbalik, tulisan juga tunggang terbalik dari segi penggunaan huruf besar dan huruf kecil. Isinya hanya untuk memberitahu, si penulis mahu ke Ipoh dengan menyatakan perasaan gembiranya kerana dapat mengikut ibunya ke Ipoh.

Saya menafsirkan, mereka ini mungkin ber'couple'. Murid sekecil darjah 4 atau 5 mungkin, atau darjah 3 berdasarkan pengamatan gaya bahasa yang digunakan. Tidak mustahil kesemua idea ini mereka dapat dan pelajari daripada hidangan dan menu-menu yang boleh didapati dengan mudahnya di kaca televisyen.

Teringat pesanan daripada kuliah Ustaz Zulkifli Ahmad, anak-anak sekarang lebih kenal Ultraman daripada Saad Bin Abi Waqas, seorang yang lebih hebat daripada ultraman kerana diri Saad telah dijanjikan syurga ketika hidup di dunia lagi.


Anak-anak sekarang lebih arif dan mengenali karektor Spongebob Squrepant, Detektif Conan, Wonder Pets yang kononnya hebat sebagai wira daripada tokoh agung Abu Bakar As-Siddiq, Umar Al-Khattab, Uthman Al-Affan, Ali Karramallahu Wajhah, puteri Nabi, Fatimah Az Zahra, Aisyah Humaira, Khaulah Al-Azwar. Ustaz Zulkifli juga berpesan, adalah menjadi peranan ibu dan ayah untuk menceritakan kesemua cerita hebat para tabiin dan ahli syurga itu kepada anak-anak. Tanamkan perasaan cinta dan dambakan syurga dan takutkan neraka Allah. Dua kunci utama, memperkenalkan dan memasakkan aqidah anak-anak ini dengan syurga dan neraka. Jangan sampai si anak memberikan info yang penjang lebar untuk menerangkan siapa ultraman kepada kita, ibu dan ayahnya...semata-mata kerana ingin memberitahu yang mereka 'arif' mengenai Ultraman!


Tanggungjawab Agung Ibu dan Ayah!

Kelompangan ini perlu segera diatasi, perlu segera diisi dengan ilmu yang bermanfaat. Peranan kita sebagai ibu dan ayah semakin berat apatah lagi ibu dan ayah yang bekerja. Pasakkan kotak minda anak-anak kita yang masih kecil dengan alunan nasyid mengingati Allah, berbanding lagu-lagu rakyat. Saya juga selalu menegur Aliyah dan Muaz yang kadangkala menyanyikan lagu yang dipelajari daripada rakannya di rumah pengasuh, antara liriknya adalah begini; "Cik Baba jatuh dalam parit, Cik Aminah ketawa jerit-jerit, naik keretapi singgah Kuala Lumpur, Nampak isteri cantik terselit bawah dapur..." - memang tiada makna yang boleh dipelajari daripada lirik tersebut, bukan?...

Begitulah, pengisian minda segar anak-anak kita ini, adalah tanggunggjawab kita sebagai ibu ayah untuk mengisi dengan sebijaknya. Daripada ianya kosong, kitalah sebagai ibu dan ayah yang akan mengisinya. Sama-samalah kita perdalami dan perhalusinya kerana tanggunggjawab inilah antara yang akan dipersoalkan kembali di hadapan Allah kelak..



Bahagia Itu Nikmat

Berbahagialah di atas nikmat kebahagiaan, kerana bahagia itu satu rahmat, satu anugerah, satu nikmat dari Tuhan kepada hambaNya. Bersyukurlah atas pemberiannya, nescaya nikmat itu akan digandakanNya lagi atas syukur yang tidak berbelah bahagi itu...insyaAllah.

Bahagia dikurniakan anak yang baik, bahagia mempunyai pekerjaan yang baik, bahagia mempunyai rumah yang baik, bahagia punyai ibu dan bapa mertua yang penyayang, bahagia punyai kenderaan yang baik, bahagia selepas melangsaikan hutang, bahagia punyai SAHABAT yang menyayangi kerana manusia itu fitrahnya ingin menyayangi dan disayangi, memberi dan menerima. Sifir yang sangat mudah, namun impaknya sangat mendasar ke hati sanubari nurani insani.

Terima Kasih Atas Kunjungan (22 Nov 2009)

Sahabat Zalin yang datang dari Johor dengan suami, sahabat Shu dan Hafeez yang datang dari Klang. kehadiran kalian sememangnya mencambah ceria dan bahagia. Walaupun ada satu misi malam itu yang telah dirancang, namun tidak kesampaian, nak ziarah sahabat Ein dengan baby Ammarshafi, Zaman dan kakak Shifa'...tapi apakan daya, apabila si kecil telah bersuara, suaranya juga kadangkala amat berpengaruh juga untuk dipersetujui kehendaknya. InsyaAllah doa dan harapan sentiasa menggunung agar Allah mengurniakan rezeki yang lain yang lebih baik lagi untuk dipertemukan dengan sahabat seperjuangan yang dikasihi, lagi disayangi.....




Munirah dan ayahnya....


Kunjungan Sahabat Yang Jauh, Yudi dan Khairina (23 Nov 2009)

Terima kasih buat sahabat yang sudi berkunjung. Membawa perkhabaran dari pakatan sahabat utara tanah air. Kegembiraan menatap wajah sahabat yang ketika itu hanya diwakili abi sahaja, insyaAllah Yudi bakal menjadi ayah pada Mac 2010. Berbahagialah wahai sahabat, kamu layak berbahagia.



Kunjungan Nasih Ulwan Bin Muhammad Hisommudin Bin Bakar (28 Nov 2009)

Memaknakan sebuah kunjungan persahabatan di Aidiladha penuh makna. Baby Ulwan yang baru 48 hari begitu mengakar semangat berukhuwwahnya, amat patut sangat dicontohi. Semoga kalian generasiDynamic membesar dengan ukhuwwah fillah dalam meneruskan ukhuwwah kami sesama ibu-ibu dan bapa-bapa gD, insyaAllah. Memaknakan sebuah ukhuwwah untuk menyumbang sedaya dan seadanya kepada ummah...



Tahniah Buat Sahabat Ibu Azlina & Sdr Hafiszi (4 Dis 2009)

Tahniah buat kalian yang telah dikurniakan Allah seorang bayi lelaki buat penambah ceria bahagia keluarga kalian terutamanya peneman seorang abang kecil, Abang Hakimi. Alhamdulillah segalanya telah dimudahkan Allah. Berdoalah semahunya, kerana Allah itu Maha Pengasih lagi Penyayang, bukan?Alhamdulillah, itulah kalimah yang selayaknya lagi sebaiknya ditujukan buat Yang Maha Pencipta, lagi Maha Memberi.


Dalam memaknakan sebuah pertemuan dan ukhuwwah


Selamat Menempuh Alam Rumahtangga Buat Ala & Zahari (5 Dis 2009)

Buat pasangan baru Siti Hasrah dan Zahari, berbahagialah kalian atas jodoh kurniaan Tuhan. Semoga berbahagia kalian hingga ke syurga. Alam rumahtangga yang baru ini sangat membahagiakan, jadi burulah cintaNya, selami kasihNya, galilah permataNya dalam alam yang penuh dengan kasih sayang ini, mawaddah wa rahmah...ingatan ini juga ditujukan buat diri si penulis dan si mata yang membaca...

Semestinya alam ini ada cabarannya yang tersendiri, sama-samalah kita memohon agar petunjuk Allah sentiasa memandu bahtera yang dilayari ini, insyaAllah.



Terima Kasih Sahabat Kami, Ana & Shahrul (6 Dis 2009)

Sesungguhnya hati dan perasaan ini tidak boleh ditipu. Sungguh dan benar sekali. Sesungguhnya Allah jua tempat kami memanjatkan kesyukuran kerana mengizinkan kami sampai ke sana menemui sahabat yang sekian lama memendam rindu...

Pada mulanya Allah memberi sedikit ujian kepada kami, kami telah pun membatalkan niat dan perancangan kami untuk ke Melaka. Sementelah tidak sempat untuk mengejar masa menghadiri kenduri Ala, maka hujah untuk membatalkan hajat ke Melaka justeru dibatalkan agak kuat dan dominan.

Hati kami rupanya meronta dan sedikit tidak tenang, kerana keputusan yang dibuat. Bukan saya sahaja berperasaan begitu, malah Abi Safwan juga begitu. Akhirnya kami memutuskan untuk turun juga ke Melaka iaitu menuju ke rumah Rohana walaupun jam menunjukkan pukul 7.00 malam. Tidak mengapalah, datang ke sana untuk berziarah dan dapat tidur semalaman. Kami bertolak lepas maghrib, jam 8.00 malam. Alhamdulillah, kami sampai menghampiri jam 10.00 malam. Syukur Ya Allah, atas izinMu menemukan kami sahabat yang pernah ketawa dan menangis suatu masa dahulu.


Rohana, sahabat yang paling akrab, selalu kubonceng dengan JEE, YPM menjadi penginapan keduaku selepas RZ...surau YPM siswi itu menyaksikan segalanya. Biarlah pengalaman itu didiarikan di angin lalu, kerana setiap hembusan angin yang datang dan pergi itu, sentiasa membawa coretan yang sentiasa menghijau subur.

Hari ini, ketika dalam perjalanan ke tempat kerja dengan abang, "Alhamdulillah, lega dah hatinya kan abi.....?" "Alhamdulillah" abi menjawab. Bila hati sudah berhajat, jika tidak diturutkan sekiranya mampu, alamatnya mandi tak basah, tidur pun tak lena, hati pun sentiasa meresah, pujuk pun macam tak 'makan' je...



Sesungguhnya,ingin sekali aku sampaikan, kehadiran kamu semua amat membahagiakan. Ukhuwwah itu indah, sangat indah..oleh itu Allah sangat sukakan sesuatu yang indah-indah.....



Hukuman pukul anak hanya akan menjadikan anak anda seorang yang pembengis apabila mereka membesar.
- Gambar hiasan


SEBAGAI ibu bapa apakah sikap yang anda mahu ada pada anak, pembengis atau penyayang? Sebenarnya kedua-dua sikap ini bergantung kepada sikap ibu bapa itu sendiri pada anak.

Ini kerana kajian menunjukkan kanak-kanak berumur setahun yang sering dipukul (pukulan atau tamparan seperti menepuk punggung, kaki atau tangan ketika melakukan kesalahan) oleh ibu atau bapa mereka akan menjadikan anak tersebut agresif dan tidak mencapai tahap yang baik ketika menjalani ujian kognitif.

Keadaan tersebut sama sekali berbeza pada kanak-kanak seusia yang hanya dinasihati atau dimarahi secara lisan oleh ibu atau bapa apabila mereka melakukan kesalahan.

Walaupun ibu bapa menganggap 'pukulan kecil' itu tidak mendatangkan mudarat kepada anak-anak, namun kajian mengesahkan pukulan kepada anak sekecil usia setahun mendatangkan kesan negatif kepada pembesaran tubuh dan minda mereka.

"Usia setahun adalah tempoh yang paling penting dalam mewujudkan kualiti hubungan antara ibu bapa dan anak-anak," jelas Lisa J. Berlin, seorang saintis penyelidik di Pusat Kanak-kanak dan Polisi Keluarga di Universiti Duke, Amerika Syarikat.

Tambah Berlin, pukulan kepada anak-anak sekecil usia setahun akan menjadikan mereka kanak-kanak yang agresif seiring penambahan usia mereka.

Hasil kajian Berlin telah diterbitkan pada sebuah jurnal Pembangunan Kanak-Kanak keluaran September/Oktober tahun ini.

Berlin dan kumpulan penyelidiknya merujuk kepada data yang diperoleh dari 2,500 responden yang terdiri daripada bangsa kulit putih dan hitam yang berasal dari keluarga berpendapatan rendah.

Menghukum dengan pukulan

Kaji selidik terbabit turut melaporkan tanggapan ibu bapa tentang kerenah anak-anak mereka dan mengapa mereka memilih untuk menghukum anak dengan pukulan.

Berlin juga memilih beberapa pemerhati terlatih untuk melakukan lawatan di rumah responden terbabit bagi merekodkan cara interaksi antara ibu bapa dengan anak-anak yang berusia 1, 2 dan 3 tahun.

Kira-kira satu pertiga ibu kepada anak berusia setahun memberitahu, dalam seminggu mereka pasti akan memukul anak mereka sekurang-kurangnya sekali kerana kesalahan kecil yang dilakukan anak tersebut.

Setelah data dikumpul, Berlin mendapat keputusan bahawa kanak-kanak berusia setahun pasti akan dipukul sebanyak 2.6 kali seminggu, manakala kanak-kanak berusia dua tahun pula tiga kali seminggu.

Kajian tersebut turut menunjukkan kanak-kanak yang dipukul seawal usia setahun menjadi semakin nakal pada usia dua tahun dan apabila menjelang usia tiga tahun mereka tidak menunjukkan perkembangan yang baik terhadap daya pemikiran mereka.

Berlin dan rakan-rakan penyelidiknya juga melihat kepada impak hukuman seperti menengking, menjerit atau membebel dengan bahasa yang kurang sopan terhadap anak-anak.

Dan hasil kajian menunjukkan hukuman 'secara lisan' itu tidak bersangkut paut dengan impak negatif jika ibu tersebut sering memberikan perhatian, kasih sayang dan sokongan kepada anak-anak mereka.

Kajian terdahulu juga melaporkan tabiat memukul anak sering berlaku kepada keluarga berpendapatan rendah.

Kajian tersebut turut menunjukkan bahawa ibu-ibu yang mengadu mereka memiliki anak-anak yang amat cerewet akan terus menghukum anak dengan pukulan sejak anak berusia setahun hinggalah tiga tahun. Tetapi apabila anak yang berusia dua tahun bertindak agresif, si ibu lazimnya mula kurang memukul anak tersebut.

"Mungkin anak-anak yang berusia dua tahun sudah menjadi semakin agresif jadi ibu semakin sukar mengawal sekali gus mereka kurang memukul anak tersebut, tapi itu bukanlah fakta yang kami temui sebenarnya.

"Adat memukul anak ketika mereka buat salah memang telah lama dilakukan oleh generasi terdahulu, tetapi keadaan tersebut semakin berkurangan seiring perubahan zaman.

"Begitu pun memang masih wujud golongan yang mempercayai bahawa pukulan adalah cara yang terbaik mendidik anak kerana mereka juga melalui fasa yang sama ketika kecil, maka sebab itulah tiada salahnya mereka meneruskan tradisi tersebut," ujar Berlin.

Sering dipukul akan menjadi pemukul

Sementara itu, Professor Madya di Jabatan Pembangunan Manusia dan Sains Keluarga di Universiti Texas di Austin, Elizabeth T. Gershoff, berkata, kajian menunjukkan tubuh kanak-kanak yang sedang membesar memang tidak sesuai menerima hukuman pukulan.

"Boleh dikatakan semua kajian berkaitan amalan memukul anak kecil memberikan impak negatif terhadap tumbesaran anak-anak tersebut, ia hanya membuatkan anak-anak tersebut berhadapan dengan masalah kepada kesihatan mental mereka," jelas beliau.

Tambah Gershoff, lebih kerap anak kecil itu dipukul semakin berisiko untuk didera oleh ibu bapa.

"Saya tidak mengatakan setiap ibu bapa yang memukul anak-anak itu mendera namun risikonya tetap ada," ujar Gershoff.

Kanak-kanak secara semula jadinya akan belajar menerusi apa yang mereka alami dan lihat pada persekitaran, jadi mereka juga akan membesar menjadi seorang yang pembengis - HealthDay News.

Sumber : Utusan Malaysia, 3 Disember 2009