pohonhijau.com

Ukhuwwah Fillah, Mahabbah Lillah

Tempoh Berjaga-jaga

Dalam tempoh berpantang atau berjaga-jaga ini, sudah dua kali umi demam. Kedua-duanya disebabkan bengkak susu di mana kelenjar susu membengkak sehingga merebak  ke nodus limfa sehingga menyebabkan demam. 

Ada petua bila bengkak susu, sapukan dengan asam jawa, lekapkan dengan kobis, tuam dengan air suam.....semua boleh melegakan kesakitan yang dialami...

Abi pun jumpa dengan Hj. Khan Subari, pengamal Homeopathy untuk mengambil ubat. Inilah bekalan ubat yang Hj. Khan bagi. Hj. Khan siap telefon umi lagi, ucap tahniah lepas tu dia kata " La kenapa ko tak ambil ubat awal-awal sebelum bersalin dulu....." itulah dia hj khan, orangnya sangat bersahaja dan disenangi...dah biasa dengan abi...dia lebih senang menggunakan bahasa kau aku je...

Homeopathy menyediakan sifir yang sangat lengkap. Daripada simptom, ada ubat tersendiri...dari sekecil simptom hingga ke sebesar simptom. Kalau buka kitab homeopathy, mesti seronok mendalami ilmu ini. Abi pun teruja, rasa macam nak beli je kitab homeopathy. 

Untuk selepas bersalin sahaja, homeopaty ada menyediakan ubat untuk merawat luka dalaman, merawat bengkak susu, memulihkan tenaga, ubat penenang trauma (trauma akibat kesakitan contraction dan kesakitan selepas bersalin ; rengat dll), ubat mineral (menggantikan segala mineral yang haus terutamanya kalsium)  dan lain-lain.



Kami juga ada menyimpan stok ubat ala First Aid Kit di rumah untuk anak-anak kami. Di dalamnya tersedia ubat demam, ubat demam tinggi, ubat ragam tumbuh gigi, ubat jatuh, ubat 12 mineral, ubat selsema, ubat batuk dan sebagainya. Aliyah dan Muaz amat menyukainya kerana ubat homeopathy berbentuk globul kecil yang rasanya manis. Jadi tak perlulah nak bergotong-royong memegang tangan dan kaki budak kecil untuk menyuapkan ubat ke mulut mereka sekiranya mereka demam atau batuk, selsema dan sebagainya. 

Isi kandungan First Aid Kit


0 comments: